Wednesday, March 23, 2011

Diggbar oppskrift


Hei alle sammen!
I dag må jeg dele en herlig oppskrift med dere. Dette bare MÅ prøves.
Gahkko- Samisk brød som stekes i tørr panne, takke eller på bålet.
Noah og jeg har koset oss med baking i kveld, og til kveldsmat ble det nystekt gahkko med brunost oog jorbærsyltetøy:)




 
 Oppskriften fant jeg i boken "Jeg vil bygge mitt  land" som du kan få kjøpt her.
Det er mat og helse læreren på skolen som jeg har vært i praksis på som har skrevet boken. Den inneholder oppskrifter på hverdagsmat fra 16 forskjellige kulturer. En kokebok jeg vil anbefalle på det varmeste. I dag hadde jeg forresten min første mat og helse undervisning. Utrolig artig. Vet ikke om jeg orker å vente to år til før jeg er ferdig utdannet.
*Sukk*


Her kommer oppskriften om du vil:

Gahkko
-Ca 20 stk-

7 dl melk 
1 pk gjær
1 dl olje
3 ss sirup
3 dl rugmel
1 kg hvetemel

Fremgangsmåte: Ta først det våte inkludert gjær, så det tørre.
Sett deigen til heving i ca en time. Dekk bollen med plastfolie.

Elt deigen godt og del deigen opp i ca 20 like store emner. Trill hvert emne til en bolle, trykk den flat til en kake. Legg den på litt mel, prikk den med gaffel, la de heve i ca 30 minutter. Dekk til med håndkle.

Stek brødene på middels varm takke eller i tørr stekepanne. Brødene skal være lysebrune på begge sider.

Serveres med brunost eller syltetøy. Brødene er også gode ved siden av middagsretter. Velbekomme! Jeg lover det vil smake:)

Ha en fortsatt fin kveld!
Klem fra
Lotta


Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home